Det blir ingen julskinka i år, Mamma

image9

Nej, mitt nyårslöfte för kommande år är nog att hålla mig till vegetarianernas spännande kost. Det kommer inte bli särkilt svårt tror jag, äter redan vegetariskt i skolan och hemma blir det veggo för hela slanten eftersom mor är det också, det är bara ibland när jag äter ute som det kan bli en och annan pizza med kött på.

I början funderade jag på att bli det efterssom jag hatar hur de behandlar djuren vid slakt, men nu börjar jag också känna att jag blir näst intill äcklad av de seniga och köttiga bitarna.

Sen egentligen när man tänker efter så känns det konstigt att man ska döda en levande varelse för att få något i magen. Folk argumenterar med att det är naturligt att äta kött, för det har vi ju alltid gjort. Men om man riktigt funderar på det och kollar upp hur en slakt går till (inte svårt att leta upp på nätet, Youtube.com t.ex.) så känns det bara mer läskigt och oetiskt, på något konstigt sätt. Efter att ha ätit kött i hela mitt liv är det först nu som jag inser vad som faktiskt sker från att grisen lämnar bondgården till att låret hamnar på tallriken. Ta er en funderare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0