Gör en egen rosett!



Helt fantastiska! Vill du kanske berätta hur du går tillväga? (jag antar att det är väldans simpelt - men jag har inte tålamod för tillfället att lista ut det själv, sommaren är ju snart slut och jag har alldeles för mycket spring i mina ben.)

                                        Marie


Såklart jag kan visa! Det är löjligt enkelt och alla flickor borde kunna göra egna och fästa i håret! Jag visar, steg för steg:


Klipp ut två delar. Jag gjorde en rosett som blev ca. 9 cm bred, den stora delen var 18x26 cm och den lilla 4x11 cm. Om man vill att den ska hålla längre kan man sicksacka runt kanterna, men jag var lat så det får bli såhär!


Ta den stora tygbiten, vik in den ena långsidan in till mitten, stryk med strykgärnet.


Gör detsamma med den andra långsidan, stryk.


Vik ihop den, kortsida mot korsida. Sy nu ihop kortsidorna.


Efter att du sytt ihop, vik den så att sömmen hamnar i mitten, för den ska döljas av den lilla delen. (Ni får fråga frågor om jag förklarar kasst) Stryk.


Ta nu den lilla delen! Vik in ena långsidan till mitten.


Gör likadant med den andra sidan! Stryk stryk stryk.


Ta nu tag i rosettdelen igen! "Knyckla" ihop den i mitten för att kunna forma den till en rosett.


Lägg över den lilla delen.

 
Dra åt på baksidan, sy ihop de två ändarna som möts.

Nu är det bara att sätta i en hårnål/hårspänne, fästa den i ditt hår och gå ut och möta världen!

Good Luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0