Hur man enkelt kortar ärmar


 
Före                                                                                             Efter

Något som jag har upptäckt när man hittar t.ex. söta blusar på second hand är att armarna inte riktigt känns bra. De har oftast "tantärmar", som gör att du ser ut att jobba på ett äldreboende, kan man tycka. Så för att det ska bli lite "yngre" känsla på dem kan du göra detta.

Innan jag visar er det här så kan jag råda er till att inte plocka fram finklänningen och sätta saxen i direkt. Ta gärna något gammalt som det ändå inte spelar någon roll om och öva. Jag har inte gått någon sykurs (förutom syslöjd, där jag ändå bara sydde fula roliga enkla fantasidjur med mina kompisar) så detta är väldigt enkelt och jag vill verkligen inte ta något ansvar för om det blir fel för någon.  

I alla fall, nu ska jag visa, bild för bild, hur jag gör:

 

- Ta på dig den och ställ dig framför spegeln. Hur mycket kortare vill du ha den? Mät med måttband. Tänk på att ärmarna alltid blir lite kortare än man har tänkt sig, så räkna bort minst två centimeter som du ska kunna vika in som sömsmån.
-Tänk på att ärmen inte är lika lång på undersidan (den högra bilden), så tänk på att det måste finnas åtminstone ett par centimeter kvar där som det går att vika in som sömsmån.

 

-  Nu är det dags att markera! Mät med måttband och gör små sträck runt armarna.
- Klipp Klipp!
 
 

- Sicksacka kanterna.
- Innan du stryker, kolla hur pass mycket värme tyget tål!

  

- Nu kommer det pilliga jobbet! Vik in ungefär 1 cm och stryk. Tips: använd måttband, annar blir det lätt fel!
- När du har gjort det på ärmen, vik då in 1 cm till. Stryk.

 

- Nu när det är färdignålat, kontrollera så att ärmarna blev lika långa (om inte, så får du finjustera den ärmen som blev längst så gott det går).
- Måste jag säga måttband en gång till?

 

- Dags att sy raksöm!
- Tänk på att ta ur nålen ur tyget precis innan du ska "köra" över. Om du inte gör det finns det risk att nålarna krockar och symaskinens nål går av. TRO MIG jag vet.

 

- Klipp bort den överflödiga tråden.
- Klart! (Om du vill kan du stryka ärmarna igen innan du använder den)


Hoppas att jag förklarade det hyfsat tydligt, men om det finns frågor så är det bara att hojta till! 

Kommentarer
Postat av: KLara

jätte bra förklarat!! kommer använda mig av dina tips

2008-09-10 @ 18:29:36
Postat av: Hanna

Jag gillar resultatet, verkligen :D

2008-09-10 @ 19:44:45
URL: http://spraka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0